همشهری‌آنلاین: به شکلی تغییرناپذیر، روابط عمومی هر سال سهم خود را از مقررات و بخشنامه‌ها دارد، و سال ۱۳۹۳ هم از این موضوع مستثنی نیست.

به گزارش شارا، در اینجا هفت بخشنامه، منشور و دستورالعمل که در این سال تدوین و ابلاغ شد مطرح می‌شود:

1. تدوین منشور اخلاقی روابط عمومی

منشور اخلاقی انجمن متخصصان روابط عمومی پس از 15 سال از فعالیت این نهاد تخصصی تصویب شد.
در مقدمه کوتاه این منشور آمده است: «انجمن متخصصان روابط عمومی، انجمنی است تخصصی و حرفه ای که در حوزه روابط عمومی و ارتباطات فعالیت می کند. این انجمن در تلاش است با نزدیک کردن سازمان ها، شرکت ها و سایر نهادهای ذیربط از طریق اجرای فعالیت های علمی و تخصصی به رشد و اعتلای حرفه و دانش روابط عمومی و تسهیل خدمات مناسب به مخاطبان و عموم مردم کمک کند. تلاش های این انجمن معطوف به شرایط بومی ایران و بر اساس ارزش های اخلاقی اسلامی بوده و بر آن است تا ضمن تعامل با مخاطبان به پر کردن خلاء های آموزشی، پژوهشی و اجرایی در حوزه روابط عمومی نیز مساعدت نماید.»
منشور اخلاقی انجمن متخصصان روابط عمومی، آرمان خود را برای تنظیم سند این منشور اینگونه معرفی کرده است: «ما به این منشور اخلاقی به عنوان یک مدل برای حرفه روابط عمومی در ایران می نگریم.» این بدین معناست که این منشور قرار است به عنوان نمونه ای برای سایر روابط عمومی هایی که می خواهند منشور اخلاقی تنظیم کنند در آید.

2. بخشنامه به دستگاه‌های اجرایی در خصوص انتصاب در روابط عمومی‌ها

معاون اول رئیس جمهور طی بخشنامه ای به وزارتخانه ها، موسسات و شرکت های دولتی و استانداری ها از آنان خواست در انتخاب افراد برای تصدی پست های سازمان مرتبط با روابط عمومی ها از نیروهای شایسته و با تجربه استفاده شود.
در بخشنامه معاون اول رئیس جمهوری آمده است: با توجه به نقش حساس روابط عمومی دستگاه های اجرایی در ایجاد ارتباط با مردم و انعکاس دغدغه ها و انتظارات مردم به مسئولین و متقابلا تبیین تصمیمات و سیاست های دولت و ضرورت استفاده از نیروهای شایسته در تصدی پست های سازمانی مرتبط با روابط عمومی دستگاه های اجرایی، مقتضی است دستگاه های اجرایی به هنگام انتصاب افراد برای تصدی پست های یاد شده از نیروهای با تجربه متخصص و کارآمد در این زمینه استفاده نمایند.

3. آیین نامه روشنگری رسانه ای در دولت تدبیر و امید

اگرچه همه دولت ها تلاش داشته اند بخش های مربوط به روابط عمومی دستگاه های اجرایی، دارای سیستم و نیروی انسانی کارآمد و پویا باشد، اما عدم وجود مقررات و ضوابط نظام مند موجب شده است تا در برخی مواقع، عملکرد مدیران و مجموعه های مرتبط با روابط عمومی، به صورت سلیقه ای بررسی و سنجش شود.
به همین خاطر، دولت یازدهم، «آیین نامه روشنگری رسانه ای دولت تدبیر و امید» با تصویب در شورای اطلاع رسانی دولت، از سوی این شورا به تمام مدیران روابط عمومی وزارتخانه ها و سازمان های مهم دولتی و نیز مسئولان روابط عمومی ناجا و رسانه ملی ابلاغ شده است.

بر اساس این ابلاغیه، تاکید شده است که دستگاه های مربوطه باید چهار سیاست مهم شامل:

  • اولویت رسانه های داخلی برای جمع آوری اخبار دولت
  • فراهم کردن تسهیلات لازم برای خبرنگاران در جریان دسترسی به اخبار دولت
  • مواجهه سریع و دقیق با ابهامات و شایعات در مورد دولت و
  • پاسخگویی به پرسش ها و انتقادات از طریق رسانه را عملیاتی کنند.

4. پیوست رسانه‌ای طرح‌های کلان دولت

دبیر شورای اطلاع رسانی دولت در جلسه شورای هماهنگی روسای مراکز روابط عمومی ها که در وزارت بهداشت برگزار شد، در خصوص ضرورت و اهمیت پیوست رسانه ای طرح های کلان و مهم دولت گفت: طی دوره های گذشته تدوین پیوست رسانه‌ای طرح‌های کلان و مهم به تصویب رسیده بود اما متاسفانه این مهم تاکنون به سرانجام نرسیده است بنابراین با توجه به اهمیت این موضوع، تدوین پیوست رسانه ای به تصویب رسیده و به روابط عمومی‌ها ابلاغ خواهد شد. (نویسنده تا لحظه تنظیم این گزارش، اطلاعاتی از ابلاغ این پیوست در دست ندارد.)

گفتنی است نظام‌نامه پیوست فرهنگی طرح‌های مهم و کلان کشور روز شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۲ از سوی رییس جمهور سابق ابلاغ شده بود.

پیوست فرهنگی فرصتی ارزشمند به منظور جاری کردن سیاست‌های کلان فرهنگی، ابزاری برای ایجاد مصونیت و پیشگیری از پیامدهای منفی در عرصه فرهنگ و همچنین اقدامی در راستای ایجاد تحول و پیش‌برندگی در فرایندها و روش‌های مدیریت فرهنگی کشور مبتنی بر ارزش‌های فرهنگ اسلامی و در نهایت عامل موثر در جهت ارتقای بهره‌وری محسوب می‌شود.
مهم‌ترین هدف نظام نامه پیوست فرهنگی ایجاد زمینه و شرایطی است که با ایجاد گفتمان فراگیر اصلاح عملکرد فرهنگی تصمیمات مدیریتی در همه سازمان‌های اجرایی کشور، ضمن اینکه طرح‌های مهم به ویژه پروژه‌های عمرانی، اجتماعی و اقتصادی به نحو مطلوبی اجرا می‌شوند، ارزش‌های دینی، ملی و انقلابی نیز حفظ و تقویت شوند.

5. قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات

بر اساس این آیین نامه، موسسات مشمول قانون موظفند عناوین اطلاعات عمومی و غیرطبقه بندی شده خود و شیوه دسترسی به آنها را در درگاه خود قرار دهند.

همچنین این موسسات باید کاربرگ(فرم) الکترونیکی و نسخه قابل چاپ درخواست اطلاعات را در درگاه خود قرار دهند. پس از پر نمودن و ارسال کاربرگ به موسسه، شماره پیگیری در اختیار متقاضی قرار می گیرد تا از وضعیت درخواست خود مطلع شود.
بر اساس این آیین نامه، موسسات مشمول قانون موظفند از طریق درگاه خود یک امکان ارتباطی امن و قانونی برای انجام رویه های اداری برقرار کنند تا کاربران بتوانند با استفاده از ابزارهای دسترسی و ارتباطی نظیر تلفن، رایانه یا تلفن همراه خود با موسسه مربوط ارتباط برقرار کنند. به دست آوردن اطلاعات و یا ارائه اسناد و مدارک کاغذی، دریافت یا پر کردن کاربرگ های اداری آن نباید منوط به مراجعه حضوری شهروندان و صاحبان مشاغل به موسسات مشمول قانون باشد.
همچنین موسسات مشمول قانون موظفند اطلاعاتی را که بر اساس قانون ملزم به انتشار آنها هستند، بلافاصله در درگاه خود درج نموده و نسبت به انتشار اطلاعات دربردارنده حقوق و تکالیف مردم از طریق رسانه های همگانی اقدام نمایند.
اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور این مصوبه را در تاریخ 1/9/93 برای اجرا به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ کرد.

6. دستورالعمل نحوه انتشار آگهی نامه توسط کانون های تبلیغاتی

دستورالعمل جدید نحوه انتشار آگهی نامه توسط کانون های آگهی و تبلیغاتی در هفتاد و چهارمین جلسه کمیته مرکزی سازمان های تبلیغاتی کشور تصویب شد.
این دستورالعمل با هدف اصلاح و ساماندهی تولید و انتشار آگهی نامه ها به ویژه آن دسته از آگهی نامه هایی که در خصوص حرفه ها و صنوف تخصصی منتشر می شوند، پس از سه ماه نظرخواهی از دست اندرکاران و کارشناسان ذی ربط -که از طریق پایگاه اطلاع رسانی دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی صورت گرفت- با اصلاح نهایی به تصویب رسید.
ضرورت کسب موافقت اصولی برای انتشار آگهی نامه از کمیته تبلیغات استان توسط کانون های آگهی و تبلیغاتی از جمله موارد مهم مطرح شده در این دستورالعمل است.
همچنین نحوه انتشار آگهی نامه های مجلد و غیرمجلد عمومی و تخصصی، دوره انتشار آگهی نامه ها، چگونگی توزیع آن و نحوه نام گذاری آگهی نامه ها از جمله مهم ترین مواردی هستند که در این مصوبه آمده است.

7. دستورالعمل نحوه استفاده از تصویر هنرمندان و ورزشکاران در تبلیغات

دستورالعمل نحوه استفاده از تصویر هنرمندان و ورزشکاران در تبلیغات، پس از بررسی کارشناسان و متولیان امر، با هدف تبیین چارچوب ها و شرایط و به منظور حمایت از صنایع و تولیدات داخلی تصویب شد.
پس از بررسی و بازنگری ضوابط مربوط به تبلیغات، مجوز حضور چهره های هنری - ورزشی در تبلیغات تجاری محصولات و تولیدات داخلی صادر شد و با بررسی کارشناسان و صاحب نظران امر تبلیغات برای نظارت بیشتر و ارایه راهکارهای مناسب، این دستورالعمل تهیه و به تصویب کمیته مرکزی سازمان های تبلیغاتی رسید.

دستورالعمل یاد شده به استناد بند «ب» از ماده 12 آیین نامه تأسیس و نظارت بر نحوه کار و فعالیت کانون های آگهی و تبلیغاتی - مصوب شورای انقلاب در سال 1358 - در خصوص چگونگی استفاده از شخصیت های فرهنگی کشور در آگهی ها، تنظیم و تدوین و در جلسه 75 کمیته مرکزی سازمان های تبلیغاتی کشور در تاریخ سوم دی ماه 1393 به تصویب رسیده است.

استفاده از حضور چهره های هنری- ورزشی در تبلیغ محصولات و تولیدات داخلی، در راستای تأکید بر تحقق شعار سال 1393 با عنوان «اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی»، روح حاکم بر سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، توجه، باور و حمایت از صنایع و تولیدات داخلی صورت گرفته است.

کد خبر 290554

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha